Voordat je enig stap zet, mijn moslimbroeder en zuster ishet voor jou van belang om op de hoogte gebracht te worden van het padwaarin jouw verlossing ligt. Laat jezelf niet uitgeput raken door veeldaden te verrichten. Misschien zal degene die veel daden verricht nietsanders dan vermoeidheid daardoor verkrijgen in deze wereld enbestraffing in het hiernamaals.
Dit wordt geïllustreerd in een hadith zoalsovergeleverd door Ibn Maadjah van Aboe Hourayrah en Shaikh Al-Albaaneedie de profeet hebben horen zeggen:
"Misschien verkrijgt een vastend persoon niets van zijnvasten behalve honger en degene die gedurende de nacht in gebed staatniets behalve vermoeidheid."
Allaah DeVerhevene zegt: “En Wij zullen ons tot hun werken wenden en zullen dezeals stof verstrooien.” [Soerat Al-Foerqaan 25 : Ayah23]
Hij heeft tevens gezegd: “Die de dood en hetleven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich hetbeste gedraagt…” [Soerah Al-Moelk 67 : Ayah2]
Ken daarom, voor iets anders, de noodzakelijke voorwaardenvoor daden voordat dezen geaccepteerd worden. Het is essentieel dattwee grote en belangrijke zaken vervuld zijn voor elke daad. Als ditniet zo is dan zal de daad niet geaccepteerdworden.
Ten eerste: Dat degene die de daad heeft verricht nietsanders hierdoor verlangt dan het Aangezicht van Allah (Geprezen enVerheven is Hij).
Ten tweede: Dat de daad in overeenstemming is met de wettendie Allah de Verhevene in Zijn Boek heeft gemaakt of wat Zijnboodschapper, vrede zij met hem, uitgelegd heeft in zijnSoennah.
Foedayl Ibn ‘Ayyaad, een taabi'ee, zeibetreffende het vers {...opdat Hij u moge beproeven wiens gedrag hetbeste is...} [Surah 11 : Ayah7]"
De meest oprechte en de meest correcte” dus zeiden degenendie in zijn nabijheid waren, "En wat is de meest oprechte en de meestcorrecte?“ Hij antwoordde, Daden die wel correct zijn maar niet oprechtzijn zullen niet aanvaard worden, en daden die wel oprecht maar nietcorrect zijn zullen niet aanvaard worden, tenzij ze zowel oprecht alscorrect zijn. Oprecht betekent dat niets anders dan het Aangezicht vanAllah wordt gezocht en correct betekent dat het in overeenstemming ismet de Soennah.“
En sommigen van de Salaf waren gewoon te zeggen: Er is geendaad, zelfs als deze onbelangrijk is, of er zullen twee vragen aanvoorgelegd worden: Waarom heb je het gedaan? en: Hoe heb je hetgedaan?
De eerste vraag gaat over de reden van de daad en zijnmotief. Als zijn motief voor een doel behorend tot de doelen van dewereld, zoals het zoeken naar lof of status of enig ander wereldlijkdoel was, dan is het een slechte daad en het zal teruggeworpen wordennaar zijn uitvoerder. Als het motief van de daad was om de rechten vanAllah te vervullen of voor pure onderwerping aan Hem en het zoeken naarmiddelen om dichter bij Hem te komen dan is het een goede daad en hetzal geaccepteerd wordenInsha-Allah.
De tweede vraag gaat over het volgen en imiteren van deBoodschapper, vrede zij met hem. Behoorde de daad tot de wettelijkedaden of behoorde het tot jouw vernieuwing en uitvinding? Als het vande leiding van de boodschapper, vrede zij met hem, was dan is het eengoede daad en als het in strijd is met de leiding van de boodschapper,vrede zij met hem, dan is het een slechte daad en deze zal dan nietworden geaccepteerd van zijn uitvoerder zoals in de hadith van‘Aa’ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) bewezen wordt, die zei:
“De boodschapper van Allah, vrede zij methem, zei: “Eenieder die in deze zaak van ons iets toevoegt wat daarniet bij hoort, het zal worden verworpen.“ [Overgeleverd doorMoesliem]
En zij levert tevens over dat de Boodschapper vanAllah, zei:
“Eenieder dieeen daad doet die wij niet bevolen hebben, het zal verworpen worden."[Overgeleverd door Moesliem]
Wanneer één van bovenstaande twee voorwaardenniet vervuld is dan is de daad noch rechtschapen noch aanvaardbaar. Hetgezegde van de Gezegende en de Verhevene verschaft het bewijs hiervoor:
“Laat daarom degene, die op de ontmoeting metzijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijnHeer niemand anders met Hem vereenzelvigen." [Soerah Al-Kahf 18 : Ayah110]
Allaah, De Verhevene heeft in dit vers bevolen dat de dadenrechtschapen dienen te zijn, hetgeen betekent: volgens de Shari’ah.Vervolgens beveelt Hij dat de persoon het oprecht voor Allah dient tedoen, en hierbij niets anders naast Hemverlangt.
Al-Haafidh Ibn Katheer (moge Allah hem genadig zijn) zei:Dit zijn twee zuilen van de aanvaardbare daad. Het is noodzakelijk datde daad oprecht voor Allah is en tevens correct, volgens de Shari’ahvan de boodschapper van Allah, vrede zij met hem. De gelijkenis hiervanis tevens overgeleverd van Al-Qaadi ‘Ayyaad (moge Allaah genade met hemhebben) en anderen.
Allaah deVerhevene zegt ook: "En wie is beter in geloof dan hij, die zich aanGod onderwerpt en die het goede doet.. [Soerat A-Nisaa-e4:125]
De betekenis van het ‘onderwerpen aan Allah’ is: het makenvan jou intentie en daden voor Allah, en de betekenis van het ‘goededoen’ is: het imiteren en volgen van de Soennah van de boodschapper,vrede zij met hem.
Moge Allah onze intenties zuiveren en onzezonden vergeven, aaaamien.