DimaDima.nl - De ware godsdienst voor ALLAH is de Islam
» Artikel :Het-belang-van-Tawhied
»
» Titel : Het-belang-van-Tawhied
» Volgnr: 047
Het-belang-van-Tawhied
Tawhied (de éénheid van Allah) is de meest belangrijke fundament van de Islam. Het is voor niemand mogelijk om de Islam binnen te treden alvorens hij getuigt van deze tawhied en Allah’s alleenrecht op aanbidding bevestigt. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,De Islam is op vijf (zuilen) gebouwd: Het getuigen dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, het verrichten van de Salaah (gebed), het betalen van de zakaah (armenbelasting), het verrichten van de Hadj (bedevaart) naar het (Heilige) Huis (in Mekka) en de Sawm (vasten) in de (maand) Ramadan.” (al-Boecharie en Moeslim)
Tawhied is het allerbelangrijkste
Tawhied is het belangrijkste van alles en komt voor alle andere verplichtingen. Het is het eerste waarnaar men uitgenodigd dient te worden. Toen de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) Moecadh bnoe Jabal naar Jemen stuurde, zei hij: “Je zult gaan naar een volk dat behoort tot de mensen van het Boek. Als je bij hen aankomt nodig hen dan uit naar het getuigen dat er geen god is dan Allah….” (al-Boechari)
Zonder tawhied worden de daden van aanbidding niet geaccepteerd
Alle daden van aanbidding worden slechts geaccepteerd als deze gebouwd zijn op tawhied, net zoals het gebed niet geaccepteerd wordt voordat men zich reinigt. Wanneer de daden van aanbidding niet gebouwd zijn op tawhied, dan is er sprake van Shirk (veelgodenaanbidding). Shirk maakt de daden ongeldig en leidt ertoe dat de pleger hiervan eeuwig in het Hellevuur zal verblijven.
Tawhied leidt tot veiligheid en leiding in het wereldse en het Hiernamaals, dit op basis van de volgende woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):
“Degenen die geloven en hun geloof niet met onrecht (afgoderij) mengen, zij zijn degenen die veiligheid toekomt en zij zijn de rechtgeleiden.” (Soerat al-Ancaam: 82)
Tawhied is de reden voor het binnentreden van het Paradijs
Wie op de Dag des Oordeels komt met Pure Tawhied komt algehele veiligheid en leiding toe en zal het Paradijs binnentreden zonder enige vorm van bestraffing. Het is de reden voor het binnentreden van het Paradijs en het is de bescherming tegen de bestraffing van het Hellevuur. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Wie getuigt dat er geen god is, behalve Allah alleen, zonder Hem enige deelgenoten toe te kennen. En (wie getuigt) dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is en dat cIesaa (Jezus) de dienaar van Allah en Zijn Boodschapper is en Zijn Woord is dat Hij aan Mariam zond en (dat Allah) leven in hem (cIesaa) blies en dat het Paradijs waarheid is en het Hellevuur waarheid is, Allah zal hem het Paradijs binnen laten treden ongeacht zijn daden.” (al-Boecharie en Moeslim)
Tawhied is de redding
Tawhied is de redding van alle kwellingen in dit wereldse leven en het Hiernamaals. Ibn Qayyim zei: “Tawhied is de redding van zowel de vijanden en de verdedigers van tawhied.” Wat betreft:
-De vijanden van tawhied
Tawhied is hun redding van de wereldse kwellingen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En als zij op de schepen varen, roepen zij Allah zuiver in geloof aan. Maar zodra Hij hen heeft gered en aan land heeft gebracht, dan kennen zij deelgenoten (aan Hem) toe.” (Soerat al-cAnkaboet: 65)
-De verdedigers van tawhied
Tawhied is hun redding in dit leven en in het Hiernamaals. Er bestaat geen beter middel tegen alle moeilijkheden dan tawhied. Gedenk de smeekbede van Dhaa Noen (Yoenes, vrede zij met hem) toen hij in de buik van de vis zat. Een persoon zegt niet de volgende smeekbede, of Allah zal zijn kwellingen van hem wegnemen:
“Laa ilaaha illa antaa. Soebhaanaka inni koentoe minna Dhaalimien.”
(Er is geen god dan U. Verheven zij U. Waarlijk, ik behoorde tot de onrechtvaardigen.)
(Ibn Qayyim zegt) verder: “Datgene wat men naar de afgrond leidt, is shirk en het enige wat men van de afgrond behoedt, is tawhied.”
Tawhied is de reden voor het bestaan van de mensheid en de djinn
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “En ik heb slechts de mens en de djinn geschapen om Mij te aanbidden.” (Soerat adh-Dhaariyaat: 56)
Met het aanbidden van Allah wordt hier het één maken van Allah in de aanbidding bedoeld. Er is geen Profeet gestuurd, of een boek geopenbaard, of een goddelijke wet nedergezonden, of een schepsel geschapen, of dit is omwille van tawhied.