DimaDima.nl - De ware godsdienst voor ALLAH is de Islam

Iqraa Alkoran

» Artikel :At-Tawakoel ala-Allah - Vertrouwen op Allah

 »   Voorpagina » Artikelen

 » Titel : At-Tawakoel ala-Allah - Vertrouwen op Allah
 » Volgnr:  118

ah soebhanahoe wa ta'ala zelfs meer onze liefde en bewondering verdienen dan wijzelf voor onze eigen persoon hebben?

Alles wat we in dit leven ondergaan komt van Allah soebhanahoe wa ta'ala.

Zijn geven en Zijn weerhouden, Zijn vernederen en het verheffen, Zijn Rechtvaardigheid en Zijn Genade, Zijn geven van het leven en het wegnemen hiervan, Zijn Barmhartigheid en Zijn Mildheid, Zijn Vergevingsgezindheid en Geduld, Zijn antwoord op Zijn dienaars smeekbede, alhoewel Hij Zijn dienaar op geen enkele manier nodig heeft, al dit nodigt het hart uit om Hem te aanbidden en van Hem te houden.

Als een menselijk persoon enkele van deze dingen zou doen voor een ander, dan zou deze persoon niet in staat zijn om z'n hart te weerhouden van hem te houden.

Hoe kan een dienaar niet met z'n gehele hart en lichaam houden van Degene die constant genadevol en mild voor hem is ondanks al z'n slechte daden?

Allahs genade daalt op ons neer vanuit de hemelen terwijl onze slechte daden van ons oprijzen vanaf de aarde. Allah zoekt onze vriendschap en liefde terwijl Hij ons totaal niet nodig heeft. Wij aan de andere kant vragen om Allahs boosheid door onze ongehoorzaamheid en slechte daden, hoewel wij Zijn hulp zelfs nodig hebben.

Elk mens met wie we handel voeren zal geen zaken met ons willen doen, behalve wanneer hij een grote winst denkt te behalen uit deze transactie, en hij zal doen wat er in z'n vermogen ligt om deze winst te behalen. Allah soebhanahoe wa ta'ala onderhandelt niet met ons om er Zelf beter van te worden. Nee, Hij soebhanahoe wa ta'ala onderhandelt met ons voor ons welzijn, opdat wij er zelf beter van worden en zelf de grootst mogelijke winst Al-Jennah (het paradijs) zullen bereiken.

Aldus laat Hij soebhanahoe wa ta'ala een goede daad van ons als 700 goede daden tellen en een slechte daad die we begaan wordt ons ook slechts als een slechte daad aangerekend. En zelfs deze ene slechte daad kan Hij soebhanahoe wa ta'ala nog vergeven.

Allah soebhanahoe wa ta'ala heeft alles voor ons geschapen zowel in deze wereld als in de volgende.

Wie anders dan Allah soebhanahoe wa ta'ala verdient het dan dat er van Hem gehouden wordt?

Hij is de meest genereuze. Hij geeft z'n dienaren meer dan ze nodig hebben zelfs voordat ze erom vragen. Hij is blij met z'n dienaren die doe'a (smeekbede) voor Hem doen en die Zijn hulp vragen. Hij soebhanahoe wa ta'ala is boos op degenen die dit niet doen. Hij soebhanahoe wa ta'ala is ontevreden wanneer een dienaar ongehoorzaam is en zijn daden niet verricht en toch sluiert Hij z'n dienaars slechte daden terwijl de dienaar ze zelf niet verbergt. Hij soebhanahoe wa ta'ala heeft genade voor Zijn dienaren terwijl de dienaar geen genade met zichzelf heeft.

Hij soebhanahoe wa ta'ala daalt zelfs elke nacht naar ons neer, gedurende het laatste/derde deel van de nacht tot de hemel welke het dichts bij ons is en zegt:

"Is er iemand die Mij roept, zodat Ik zijn gebed kan beantwoorden?

Is er iemand die van Mij vraagt, zodat Ik zijn verzoek kan inwilligen?

Is er iemand die Mijn vergeving zoekt zodat Ik hem kan vergeven?"

(Sahih Muslim. Overgeleverd door Abu Hurairah radie Allahu anhoe dat de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: ... )

Hij soebhanahoe wa ta'ala is de Meest Barmhartige, de Genadevolle en het meest waard om op te vertrouwen.

Hij soebhanahoe wa ta'ala is zelfs genadevoller voor z'n dienaar dan een moeder is voor haar baby.

Hij soebhanahoe wa ta'ala is zelfs blijer met het berouw van een zondaar dan een man die vol van vreugde is om zijn rijdier te vinden die al zijn voorzieningen nog steeds op z'n rug heeft, nadat hij hem had verloren in een woestijn en elke hoop had opgegeven om te overleven.

Subhannalah!

Ook zei Hij soebhanahoe wa ta'ala: Wie ook maar vijandigheid verraad naar een vriend van Mij, Ik zal met hem in oorlog zijn. Mijn dienaar komt niet nader tot Mij met iets dat Mij meer lief is dan datgene dat Ik fard (verplicht) voor hem gemaakt heb, en Mijn dienaar gaat door met nader tot Mij komen met nawafil (vrijwillige daden) tot Ik van hem houd - en wanneer Ik van hem houd, ben ik zijn horen waarmee hij hoort, zijn zien waarmee hij ziet en zijn hand met welke hij vasthoudt, en zijn voet met welke hij loopt -en wanneer hij Mij iets vraagt, zal Ik het zeker aan Hem geven en als hij Mij om hulp vraagt, zal Ik het hem zeker verlenen".

(Sahih Muslim, an-Nawawi. Overgeleverd door Abu Hurairah radie Allahu anhoe dat Allahs Boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:.....)

De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zei dat Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft gezegd:

" O, Mijn dienaren! Ik heb voor Mijzelf onrechtvaardigheid beslist uitgesloten en heb dat ook aan jullie onder elkaar verboden. Behandelt elkaar dus niet onrechtvaardig.

O, mijn dienaren! Jullie dwalen allemaal, behalve degene die Ik geleid heb; Vraagt Mij dus om leiding en Ik zal jullie leiden. O, Mijn dienaren! Jullie lijden allemaal honger, behalve degene die Ik gevoed heb; vraagt Mij dus om voedsel en Ik zal jullie voeden. O, Mijn dienaren! Jullie zijn allemaal naakt, behalve degenen die Ik gekleed heb; vraagt Mij dus om kleding en Ik zal jullie kleden. O, mijn dienaren! Jullie maken dag en nacht fouten en Ik vergeef alle zonden; vraagt Mij dus om vergiffenis en Ik zal jullie vergeven.

O, Mijn dienaren! Jullie zijn niet in staat on Mij nadeel toe te brengen en jullie kunnen Mij dus ook geen nadeel berokkenen; jullie zijn niet in staat Mij van nut te zijn en jullie kunnen dus ook niet nuttig voor mij zijn. O, Mijn dienaren! Al zouden jullie van de eerste tot de laatste mens en djinn net zo vroom zijn als de vroomste ziel onder jullie, dan zou dat niets aan Mijn heerschappij toevoegen. O, mijn dienaren! Al zouden jullie van de eerste tot de laatste mens en djinn net zo laaghartig zijn als de meest laaghartige onder jullie, dan zou dat niets aan Mijn Heerschappij afdoen. O, Mijn dienaren! Al zouden jullie van de eerste tot de laatste mens en djinn , allemaal op een open vlakte staan en zouden jullie je verlangen aan Mij kenbaar maken, dan zou Mijn bezit -al zou Ik iedereen geven wat hij verlangde- niet meer verminderen, dan wat een naald aan de zee onttrekt , wanneer zij daarin gedoopt wordt.

O, Mijn dienaren! Jullie daden zijn (uitsluitend) voor jullie rekening en daarnaar zullen jullie beloond worden. Laat daarom iemand die iets goeds ontvangt (in het Hiernamaals) Allah prijzen en laat degene die iets anders ontvangt, niemand anders dan zichzelf daar een verwijt van maken".

(Overgeleverd door Abu Dzarr al-Ghifari radie Allahu anhoe en verzameld door Muslim ).

Pas als we echt van Allah soebhanahoe wa ta'ala houden zullen we door onze liefde voor Hem soebhanahoe wa ta'ala steeds meer op Hem soebhanahoe wa ta'ala vertrouwen en we zullen Insha-Allah steeds meer Sabr (geduld ) kunnen opbrengen, omdat we weten dat Hij soebhanahoe wa ta'ala altijd het beste met ons voor heeft. Ook al vallen beproevingen ons soms zwaar we moeten nooit vergeten dat Allah soebhanahoe wa ta'ala Arahman, Arahiem (de meest Barmhartige, de meest Genadevolle) is.

Wij weten niet wat Allah soebhanahoe wa ta'ala weet.

Vaak kunnen we dingen niet begrijpen zoals bijvoorbeeld ziekte of het verlies van iemand die ons dierbaar is.

Maar laten we dan denken aan de Sahaaba (metgezellen van de Profeet) en de profeten, hoe zij beproefd werden en hoe standvastig zij waren in hun geloof en vertrouwen en dit ook onder alle omstandigheden bleven.

Ik vraag aan Allah dat Hij ons zal leiden, zodat wij werkelijk oprecht van Hem zullen houden en op Hem zullen vertrouwen, net zoals onze vrome voorgangers.

Wa-alhamdoelillah Rabbi-l-Alamien.

Bronvermelding:

Al Quran al Kariem

Tafsier At-Tabarani, Al-Qurtubi, Ibn Kathir

Sahih al-Bukhari

Sahih Muslim

The Purification of the Soul - samengesteld van de werken van Ibn Rajab al-Hanbali

Ibn al-Qayyim al-Jawziyya

Abu Hamid al-Ghazali.

Min Hajoe al-Muslim - Abu Bakr al-Jazaiiri.

paginas[ 1] [2]


 

Toegevoegd door :   aboeayoub      Admin
 

Geplaatst: 07/05/2008

  Gelezen: 10755

 Afdrukken    Print


Start Menu

Zoeken

Zoeken in

Radio DimaDima Live

Hier worden live lezingen Koranreciteringen en Anasheed uitgezonden zowel in het Nederlands als in het Arabisch en Berbers.

Wie is Online

Bezoekernr:

1791306

Nu Online:

44

Leden:

0

Bezoekers:

44

Meer over bezoekers