De Gunsten van Allah

De Gunsten van Allah

Onder de Gunsten van Allah soebhanahoe wa ta'alabehoren Zijn scheppingen en Zijn tekenen.

In Surah Ar-Roem ( aya 22) lezen we:

"En onder Zijn tekenen is de schepping van de hemelen en de aarde en de verscheidenheid van jullie tongen (talen) en (huids) kleuren. Waarlijk, hierin zijn inderdaad tekenen voor al-alamien (mensen met een zuivere kennis)."

Het bewijs van het bestaan van Allah soebhanahoe wa ta'alawordt geleverd door Zijn Ayat (tekenen), zoals de hemelen en de aarde die Hij geschapen heeft. Hij heeft de hemelen en hun hoogten en breedten geschapen en hun bedekking en alles wat erin is. (zoals sterren, manen, planeten)

En Hij heeft de aarde geschapen in de mooiste vorm en wat er zich op en in bevindt; bergen, rivieren, vele zeeën en onbekende plaatsen en tevens dieren en bomen. En Allah soebhanahoe wa ta'alazegt in deze aya

"verschillende tongen" dit wil zeggen verschillende talen. Elk volk, ieder land heeft z'n eigen taal, zoals Arabisch, Engels, Frans, diverse dialecten en andere talen van het volk van Adam welke alleen Allah soebhanahoe wa ta'alakent. En ze hebben verschillende (huids)kleuren en zo heeft Allah het voor hen bepaald. Alle mensen van Al Donja (het leven) die in de aarde (hebben) bestaan sinds Adam alayhi as-salaam geschapen werd, tot het eind van de tijd, allen hebben twee ogen, twee wenkbrauwen, een neus, een voorhoofd en een mond en niemand, sinds Adam geschapen werd, is gelijk aan een ander.

Er is altijd een onderscheid in de vorm (het lichaam). Ook in spraak zijn ze niet gelijk.

Ook al lijkt een groep van mensen op elkaar, bijvoorbeeld wat betreft schoonheid, toch moet er een verschil zijn. "Waarlijk dat zijn de tekenen voor al-alamien"

En in Surah Ibrahiem (ayat 32-33):

"Allah is Hij, Die de hemelen en de aarde heeft geschapen en water (regen) naar beneden zendt vanuit de lucht en daarmee vruchten voor jullie onderhoud mee voortbrengt en Hij heeft schepen gemaakt om jullie van dienst te zijn opdat zij door Zijn Bevel over de zee mogen varen; en Hij heeft de rivieren eveneens geschapen om jullie tot dienst te zijn".

"En Hij heeft de zon en de maan gemaakt, beiden hun koers voortdurend voortzettend, om jullie van dienst te zijn; en Hij heeft de nacht en de dag gemaakt, om jullie van dienst te zijn".

Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft vele gunsten aan Zijn scheppingen gegeven. Hij soebhanahoe wa ta'alaheeft de hemelen als bescherming gemaakt en de aarde als plaats om te leven en Hij soebhanahoe wa ta'alaheeft de regen uit de hemel laten neerdalen en door de regen groeien alle verschillende soorten in paren; planten en bomen, vruchten van verschillende soorten, met verschillende kleuren, smaken en geuren, alles waar de mens behoefte aan heeft. En met de Wil van Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft de mens boten gemaakt, die varen op het water en door het Gebod van Allah soebhanahoe wa ta'alakunnen de boten op de zee varen en is het voor de mens mogelijk op deze manier te reizen van plaats naar plaats en ook om goederen te vervoeren. Zo ook heeft Allah soebhanahoe wa ta'alade rivieren gemaakt, die van land naar land stromen, dit alles als Risq (voorziening) voor de mensen, die dit alles nodig hebben.

En Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft ook de zon en de maan in dienst gesteld en zij verrichten hun werk, zoals Allah soebhanahoe wa ta'aladat voor hen bepaald heeft zoals de werking van de nacht en de dag. De zon en de maan lopen ieder in hun eigen bepaalde baan. De zon kan de maan niet inhalen, zo ook kan de nacht de dag niet inhalen en ieder hemellichaam draait in zijn eigen baan door het Gebod van Allah soebhanahoe wa ta'ala.

En in Surah Yunus (aya 5) staat:

"Hij is het Die de zon als een schijnend ding maakte en de maan als een licht en mat zijn stadia uit, opdat jullie het aantal jaren en de berekening zouden kunnen weten".

Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft de zon voor de mens gemaakt voor overdag en de maan voor 's nachts. Hoe bijzonder is het dat de maan in fases groeit van heel smal tot helemaal rond en

omgekeerd. Hierdoor is de mens in staat om de jaren te berekenen en door de zon is de mens in staat om de dagen en uren te berekenen.

Muslims.

De mensen aan wie Allah soebhanahoe wa ta'alaZijn grootste Gunst geschonken heeft, zijn de Muslims.

Allah alleen bepaald aan wie Hij deze Gunst verleent, dus Allah soebhanahoe wa ta'alaalleen bepaald wie er Muslim zullen worden en niemand anders.

"Allah misleidt wie Hij wil en Hij leidt wie Hij wil, want Hij is de Krachtigste en de Wijste".

(Surah Ibraheem aya 4)

We moeten op de juiste manier omgaan met deze gunst, dat wil zeggen door de juiste leiding te volgen. Deze leiding is de Qoran en de Sunnah van de profeet Mohammed salaa Allahu alayhi wa sallam en wie deze leiding volgt; de Qoran en de Sunnah, zal Insha-Allah het uiteindelijke doel Al-Jennah (het paradijs) bereiken.

We moeten ons goed realiseren dat Allah soebhanahoe wa ta'alade Islaam als een gunst voor ons heeft gemaakt en dat het niet zo is dat wij Allahsoebhanahoe wa ta'alaeen gunst doen door Muslim te zijn.

Ibn Abbaas radie Allahu anhoe heeft overgeleverd dat toen Banu Asad naar de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam kwam en zei: "O Boodschapper van Allah, wij accepteerden de Islaam en al de Arabieren vochten tegen u, terwijl wij dit niet deden".

De Profeet zei : "Waarlijk zij hebben weinig begrip (kennis) en Sjaitan beheerst hun tongen".

(Hadith Al-Bazzaar. Tafsier al Qoran al adheem, Ibn Khatier)

Toen werd de volgende aya geopenbaard:

"Zij beschouwen hun acceptatie van Islaam als een gunst aan jou. Zeg: "Maak jullie Islaam niet tot een gunst aan mij. In plaats hiervan is het Allah die jullie een gunst gedaan heeft door jullie te leiden tot Eeman (geloof) als jullie serieus zijn"

(Surah Al Hujuraat aya 17)

Aldus werd de Asad clan berispt voor de onbeschaamde verkeerde opvatting welke zij hielden.

Zij brachten aan de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam tot uitdrukking dat zij hem grote gunsten bewezen hadden, ten eerste door niet tegen hem en zijn volgelingen te vechten, zoals de andere Arabische stammen hadden gedaan en ten tweede door de Islaam te accepteren, welke hij (de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam verkondigde. Hun intentie bij het noemen van deze veronderstelde gunsten, was om hun rechten vast te stellen, voor bepaalde gunsten als tegenprestatie, maar Allah soebhanahoe wa ta'alagaf de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam de opdracht om hun onwetendheid op te helderen. Ten eerste door hen te vertellen dat ze hun Islaam niet als een gunst aan hem moeten zien en ten tweede dat de gunst in feite aan hen gegeven was en niet door hen. Het was Allahsoebhanahoe wa ta'ala, die de regen terug hield, welke veroorzaakte dat hun oases opdroogden en hen dwong om bescherming in Madeenah te zoeken, waar ze kozen om de Islaam te accepteren; Sommige van hen uit overtuiging en sommige uit gemak.

Hierin ligt de gunst van de Islaam en nergens anders.

Allah soebhanahoe wa ta'alaopenbaarde aan de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam vele ayaat welke hem en de gelovigen vertelden dat de leiding van ongelovigen de verantwoordelijkheid van Allahsoebhanahoe wa ta'alais en niet die van hen.

Allah soebhanahoe wa ta'alazegt:

"Jij bent niet verantwoordelijk voor hun leiding, maar het is Allah die leidt wie Hij wil".

(Surah Al-Baqarah aya 272)

En Hij soebhanahoe wa ta'alalegde uit dat zijn verantwoordelijkheid simpel was om de boodschap van de Islaam uit te dragen.

"Jij bent alleen verantwoordelijk om de boodschap van de Islaam over te dragen"

(Surah Al-Nahl aya 82)

Toen de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zijn uiterste best deed om z'n stervende oom Abu Taalib de Islaam te laten accepteren en hierin faalde, openbaarde Allahsoebhanahoe wa ta'alade volgende aya aan hem salaa Allahu alayhi wa sallam :

"Waarlijk jij kunt niet degenen leiden van wie je houdt, maar Allah kan leiden wie Hij ook maar wil"

(Surah Al-Qasas aya 56)

Er zij echter bepaalde voorwaarden voor goddelijke leiding, want Allah soebhanahoe wa ta'alaZ'n wijsheid maakt het noodzakelijk dat Zijn keus van degenen die geleid worden, niet willekeurig is.

Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft expliciet gezegd dat Hij sommige groepen van mensen niet zal leiden; degenedie bewust en met opzet slecht kiezen boven goed. Allahsoebhanahoe wa ta'alazegt bijvoorbeeld:

In Surah Al-Baqarah aya 258, "Allah leidt niet al Dhaalimeen (het onrechtvaardige volk)"

In Surah Al-Baqarah aya 264, "Allah leidt niet al Kaafireen ( het ongelovige volk)"

In Surah Al-Ma'idah aya 108, "Allah leidt niet al Faasiqeen ( het ongehoorzame volk)"

In Surah Az-Zumar aya 3, "Allah leidt niet al Kaadhib Kaffaar ( de ondankbare leugenaar)"

In Surah Ghafir aya 28, "Allah leidt niet al Musrif Kaahdhaab ( degene die buitensporig en een grote leugenaar is)"

Het zijn degenen die bepaalde goedheid hebben en een wens om geleid te worden, die Allah (leidt. Zulke individuen mogen schijnbaar verdorven levens leiden of mens- gemaakte religies volgen, ver weg van de Islaam, te wijten aan de omgeving in welke zij werden grootgebracht en de omstandigheden waarin zij zich bevinden. Allahsoebhanahoe wa ta'alazal hen voorzien met overvloedige mogelijkheden om te ontsnappen van deze misleide wegen en de ware weg van de Islaam te vinden. Zij zouden de officiële Islaam in zijn definitieve vorm, zoals gebracht door de Profeet Mohammed salaa Allahu alayhi wa sallam, niet kunnen accepteren, als zij nog nooit blootgesteld zijn aan zijn juiste vorm, maar zij zullen de algemene Islaam vinden, de basis boodschap van alle profeten.

Als iemand, zoals bijvoorbeeld een Indiaan in de jungle van de amazone, die nog nooit de boodschap van de Islaam in z'n juiste vorm gehoord heeft, tot de conclusie komt dat de afgoden die zijn of haar mensen aanbidden niet God zijn, en zich keert tot de Almachtige God in Zijn eenheid, die geen deel is van Zijn schepping, gelooft in de Dag des Oordeels en rechtschapen daden doet; zo'n persoon heeft Islaam in algemene zin gevonden en dat is alles wat (op dat moment) vereist is van hem of haar , gebaseerd op de beschikbare kennis.

Als zo iemand in contact zou komen met de officiële Islaam, dan accepteert hij of zij het meteen, omdat het compleet verenigbaar is met wat hij of zij al geloofde.

Als diegene de Islaam niet accepteert, door persoonlijke trots of culturele vooroordelen, zoals het gewoonlijk het geval is met degenen die de Islaam verwerpen, terwijl hij of zij weet dat het de waarheid is, dan is hij of zij de verkeerde weg op gegaan en heeft zichzelf misleid en zijn of haar juiste beloning is geen andere dan eeuwige verdoemenis.

Islaam is Allahs Gunst aan de mens, teneinde dat hij geleid zal worden tot ware Eeman (geloof) als hij ijverig en eerlijk is over zijn verplichtingen.

Allah soebhanahoe wa ta'alaaccepteert geen gunst in ruil voor Zijn gunst, omdat er niets is waarmee de mens Allah soebhanahoe wa ta'alakan begunstigen, maar de mens is verplicht om Allah soebhanahoe wa ta'alate danken voor Zijn gunsten en oprecht te proberen hen waard te zijn.

Degene die de Islaam niet accepteert is een ongelovige; een Kefir. Alhoewel elk mens als Muslim wordt geboren, wordt degene die er voor kiest Allahsoebhanahoe wa ta'alate ontkennen een Kefir.

Het woord Kufr betekent letterlijk verbergen, bedekken. Iemand die het bestaan van Allah ( ontkent is dus een verberger, een Kefir, omdat hij door zijn ongeloof verbergt van wat hij van nature heeft meegekregen; de Islaam.(Dus iedereen die geen Muslim is, zoals bijvoorbeeld een Christen, is een Kefir)

Kufr is een onwetendheid en welke onwetendheid kan groter zijn dan het negeren van Allah, de Schepper van alles, die de mens alle gunsten heeft verleent.

Alles wat de mens bezit en aan anderen besteedt heeft hij door de welwillendheid van Allah soebhanahoe wa ta'ala.

Dus wat kan erger zijn dan Kufr waardoor de mens Allahsoebhanahoe wa ta'alaontkent en ongehoorzaam is aan Hem, die iedereen voorziet en zelf geen voorziening nodig heeft.

De Kefiroen (ongelovigen) zien de Islaam vaak als een zeer beperkte godsdienst. Maar in wat is de Islaam beperkt?

De Islaam is beperkt in slechte dingen. De Islaam verbiedt bijvoorbeeld het gebruik van alcohol en wat brengt dit alcohol gebruik voort? Verslaving, verwarring, geweld, ongelukken, ziekte etc. De Islaam verbiedt bijvoorbeeld ook onzedelijke kleding. De Kefiroen vinden dit vaak overdreven, maar wat komt weer voort uit onzedelijke kleding? Overspel, verkrachtingen etc.

Kijk hoe vele Muslims tegenwoordig echter met de Islaam omgaan. Vele Muslims hebben weinig kennis en ze willen zich "aanpassen" aan de westerse maatschappijen en ze willen "modern" zijn en zie de gevolgen!

In plaats van dat ze trots zijn op hun geloof, dankbaar zijn aan Allah soebhanahoe wa ta'ala, Die hen deze gunst geschonken heeft en er voor zorgen dat ze kennis opdoen om hun Eman (geloof) te versterken en douwa (oproep tot de Islaam) verrichten, wat ook hun plicht als Muslim is. Nee, in tegendeel, ze schamen zich voor hun geloof en volgen de Kefiroen.

Vrouwen lopen zonder hoofddoek en dragen korte rokken, strakke legging etc., mannen scheren hun baard en lopen op straat openlijk te flirten. Ze willen steeds meer op de Kefiroen lijken en zo langzamerhand zijn ze ook een van hen geworden.

Het gevolg hiervan is dat voor de Kefiroen de Islaam steeds verwarder wordt, de een zegt bijvoorbeeld dat de hoofddoek niet hoeft en de ander van wel en ga zo maar door.

Laten we ons echter realiseren dat de Islaam perfect is en het de mensen zijn die deze gunst niet benutten en fouten maken.

Allah heeft de mens van geboorte het goede gegeven (Elk mens wordt geboren in Fitrah (met zuiver geloof, de Islaam).

Maar als dit goede niet binnen de Islaam ontwikkeld wordt, wat al begint met de opvoeding, dan kan het ook niet verder groeien. Iemand die met weinig kennis opgroeit, heeft een zwakke Eman, en hoe zwakker de Eman is hoe meer men naar het slechte zal neigen.

Hieruit blijkt ook weer hoe belangrijk de opvoeding is en hoe belangrijk het opdoen van kennis is.

Allah soebhanahoe wa ta'alais echter rechtvaardig. De mens heeft een vrije keus en degenen die op de juiste manier met Zijn gunsten omgaan zullen hiervoor uiteindelijk hun beloning ontvangen en degenen die afdwalen en het negeren zullen hiervoor hun straf ontvangen.

Maar nogmaals, de Islaam is perfect en ongewijzigd, het zijn de mensen die fouten maken.

Allah soebhanahoe wa ta'alazegt:

"Deze dag heb ik jullie dien (geloof) voor jullie vervolmaakt. Mijn gunst over jullie

voltooid en heb voor jullie de Islaam als jullie dien (religie) gekozen".

(Surah Al-Ma'idah aya 3)

en

"Allah misleidt wie Hij wil en Hij leidt wie Hij wil, want Hij is de Krachtigste en de Wijste. En Wij zonden geen boodschapper behalve met de taal van zijn volk, zodat hij (dingen) duidelijk kon maken voor hen".

(Surah Ibrahiem aya 4)

Alleen Allah soebhanahoe wa ta'alabepaald wie er geleid zullen worden en Hij soebhanahoe wa ta'alaheeft als gunst en door Zijn liefde, naar elk volk een boodschapper gezonden in hun eigen taal, zodat zij het zouden begrijpen en de Islaam zouden accepteren.

Allah soebhanahoe wa ta'alais Degene, Die ons van niets heeft geschapen en Zijn scheppingen weer terug laat keren naar de aarde om opnieuw als stof te worden.

Hij soebhanahoe wa ta'alais Degene, Die alle gunsten aan de mens schenkt, sinds de mens een foetus was in de baarmoeder van zijn moeder, waar niemand in staat was om hem te voorzien van de juiste voeding, behalve Hij soebhanahoe wa ta'ala. De baarmoeder heeft Allah soebhanahoe wa ta'alavan drie lagen van duisternis, comfort, en bescherming voorzien. Hij soebhanahoe wa ta'alawas Degene die je moeder voorzien heeft van warme melk vanuit haar borsten om jouw een passend soort voedsel te geven, ten alle tijden en in overeenstemming met je leeftijd. Vooralsnog was Allah Degene die jou instrueerde om jouw zuigfunctie, die voor jou voorzien was, te gebruiken en je zo in staat stelde om te drinken.

Bovendien is Hij soebhanahoe wa ta'alaDegene die liefde en gevoel van verbondenheid in jouw ouders harten plaatste om alles wat ze hebben aan te wenden voor jouw geriefelijkheid en welzijn, in de beginperiode van je leven, toen je de zorg, de bescherming, de troost en andere dingen nodig had.

Verder is Hij soebhanahoe wa ta'alaDegene die jou voorzag met aangeboren intelligentie, geestelijke vermoge, gevoelens, energie, kracht enzovoort, om voor jezelf en voor anderen te zorgen, zie de giften en de gunsten van de Schepper voor jou.

Allah soebhanahoe wa ta'alaverklaart in de Qoran:

"Hij is het die jullie voortbracht van de baarmoeders van jullie moeders toen jullie niets

wisten en Hij gaf jullie gehoor, zicht en harten ( met genegenheid), opdat jullie

dankbaar (aan Allah) mogen zijn".

(Surah An-Nahl aya 78)

Als Allah soebhanahoe wa ta'ala, Zijn zorg voor ons, mannen vrouwen en kinderen, een oogopslag of een enkel ogenblik, zou stoppen, dan zou ons gehele leven of wereld instorten, verdwijnen aan een einde komen of vernietigd worden. Het is door de genade, zegeningen, zorg, geschenken en gunsten van Allah soebhanahoe wa ta'alaop ons, waardoor we beseffen dat Hij soebhanahoe wa ta'alahet recht heeft op het belangrijkste recht van alles. En toch vraagt Allah soebhanahoe wa ta'alaniets terug voor al Zijn geschenken, gunsten en Mildheid die Hij soebhanahoe wa ta'alaons schonk, zonder beperking, aangezien Hij soebhanahoe wa ta'alaaan iedereen schenkt die in Hem gelooft, Zijn leringen en geboden volgt en ook aan degenen die dit niet doen.

Hij soebhanahoe wa ta'alavraagt geen voorzieningen of voedsel of drinken, omdat Hij soebhanahoe wa ta'aladit alles niet nodig heeft. Allah As-Samad d.w.z. Allah is zichzelf genoeg, Hij heeft niemand en niets nodig en iedereen en alles heeft Hem nodig

Allah soebhanahoe wa ta'alaverklaart in de Qoran:

"En spoor jullie familie tot gebed aan en wees geduldig in het verrichten hiervan (de gebeden). Wij vragen geen voorziening van jullie. Wij voorzien jullie. En het goede einde is voor al-muttaqun (de godvruchtigen)"

(Surah Ta-Ha aya 132)

Het enige dat Allah soebhanahoe wa ta'alavan Zijn schepping eist, wat opnieuw in de mens z'n eigen belang is indien hij dit toepast vervult en in praktijk brengt, is om Hem te aanbidden en alleen Hem zonder enige deelgenoten naast Hem in aanbidding. Allah soebhanahoe wa ta'alaverklaart in de Qoran:

"En Ik heb de Djinn en de mensen slechts geschapen ter aanbidding van Mij (alleen)". "Ik zoek geen enkele voorziening van hen, noch wens Ik dat zij Mij zullen voeden". "Waarlijk Allah is de Grootste Voorziener, de Allersterkste, de Krachtigste".

(surah Ad-Dhariyat ayaat 56-57-58)

De mens moet zichzelf in volledige overgave, gehoorzaamheid en nederigheid aan Zijn Schepper presenteren en zich onderwerpen aan Zijn Geboden en Wil zonder te vragen over de geldigheid van de regels of zelfs de wijsheid erachter, omdat Hij het beste weet wat goed is voor Zijn schepping, als zijnde de enige Schepper. Allah soebhanahoe wa ta'alamaakt de wetten voor Zijn dienaren zoals Hij soebhanahoe wa ta'alawil. Dus niemand kan vragen gaan stellen over het waarom van Zijn bevelen en verboden. Hij soebhanahoe wa ta'alakent ons het beste en Hij soebhanahoe wa ta'alaweet hoe we het beste kunnen leven en wat we nodig hebben. In de Qoran staat:

"Voor Hem is de schepping en het bevel".

(Surah Al-A'Raaf aya 54)

Het is van de mens vereist om volledig te geloven, met z'n gehele hart en Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft dit krachtig en terecht verklaard door middel van Zijn profeten, boodschappers, boeken en geschriften.

De mens kan gemakkelijk al de gunsten van Allah soebhanahoe wa ta'ala, welke hem in dit leven omgeven, zien, aanraken en voelen. Is het daarom niet bijzonder onbeleefd, wreed en onattent om al deze geschenken en gunsten te ontkennen?

Als enig mens jou met een fractie zou voorzien van datgene waarmee Allah soebhanahoe wa ta'alajou heeft voorzien, dan zou je hem passend respect geven en aandacht schenken aan wat hij dan ook van je zou vragen, zolang als zulke verzoeken redelijk zijn natuurlijk.

Maar vele mensen weigeren om hun Schepper, hun Rabb te gehoorzamen.

En wat verlangt Allah soebhanahoe wa ta'alavan ons? Wat voor rechten heeft Allah soebhanahoe wa ta'alaop ons in ruil voor alle gunsten die Hij soebhanahoe wa ta'alaons heeft verleent?

Allah zegt in de Qoran:

"En strijdt hard voor de Zaak van Allah, zoals jullie behoren te strijden. Hij heeft jullie gekozen (om de Boodschap van de eenheid van Allah onder de mensheid te verspreiden, door hen te inviteren tot Zijn Religie, de Islaam) en heeft jullie geen moeilijkheden opgelegd in geloof. Het is de religie van jullie vader Ibrahim. Het is Hij (Allah) die jullie Muslims heeft genoemd, zowel voorheen als in deze (de Qoran), opdat de Boodschapper (Mohammed ) een getuige over jullie zal zijn en jullie getuige zullen zijn over de mensheid. Dus verricht de gebeden perfect (Iqamat as-Salaat), betaalt de Zakaat en houdt jullie aan Allah vast. Hij is jullie Maula (Meester, Beschermer), wat een uitmuntend Maula en een uitmuntend Helper".

(Surah Al-Hajj aya 78)

Allah soebhanahoe wa ta'alavraagt van ons dat we oprecht geloven, wat resulteert in goede daden.

De belangrijkste verplichte goede daden voor iedereen die volwassen is en geestelijk gezond zijn de Salaat (gebed) , de Zakaat (armenbelasting), het vasten in de maand Ramadan en de Hajj (de bedevaart naar Mekka).

En in alles is door de Gunst en de Barmhartigheid van Allah soebhanahoe wa ta'ala, mogelijk om deze verplichte daden te verrichten in overeenstemming met de individuele mogelijkheden van ieder.

Bijvoorbeeld betreffende de Salaat heeft Aisha radie Allahu anhaa overgeleverd dat de Boodschapper van Allah soebhanahoe wa ta'alazei:

"De pen is opgeheven voor drie (d.w.z. er is geen verplichting voor drie): Iemand die slaapt totdat hij wakker wordt, het kind totdat hij volwassen wordt, en iemand die krankzinnig is tot hij verstandig (gezond wordt)".

(Sahih Ahmad, Abu Dawud, at-Tirmidhee, An-Nasai, Ibn Majah, Ibn Hakim)

Ook zei de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam tegen Imran bin al Hussain radie Allahu anhoe, die op dat moment ziek was:

"Verricht je verplichte gebed terwijl je staat, maar als je dit niet kunt doen, verricht het dan zittende, en als je dat niet kan doen, verricht het dan terwijl je ligt op je zijde"

(Sahih al-Bukhari)

Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft de salaat verplicht gesteld in de nacht van de Miradjz (de hemelreis van de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam .

In de hadith overgeleverd door Abu Dhar radie Allahu anhoe zei de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam :

"Vervolgens beval Allah vijftig gebeden aan mijn volgelingen. Toen ik terugkeerde met dit bevel passeerde ik Mousa, die mij vroeg, "Wat beval Allah aan jouw volgelingen?"

Ik antwoordde, "Hij beval vijftig gebeden aan hen". Mousa zei, "Ga terug naar je Rabb (en smeek voor vermindering) want jouw volgelingen kunnen dit niet dragen". (Dus ging ik terug naar Allah en smeekte om vermindering) en Hij verminderde het met de helft. Toen ik Mousa

weer passeerde en hem hiervan op de hoogte stelde zei hij, " Ga terug naar je Rabb, aangezien jouw volgelingen niet in staat zijn dit te dragen". Dus keerde ik terug naar Allah en smeekte voor verdere vermindering en de helft werd verminderd. Opnieuw passeerde ik Mousa en hij zei, " Keer terug naar je Rabb, want jouw volgelingen zijn niet in staat dit te dragen". Dus keerde ik terug naar Allah en Hij zei, " Dit zijn vijf gebeden en zij zijn (gelijk aan) vijftig in beloning en Mijn Woord zal niet veranderen".

Ik keerde terug naar Mousa en hij zei me nog een keer terug te gaan. Ik antwoordde, "Nu voel ik mij verlegen om mijn Rabb opnieuw te vragen".

(gedeelte van de hadith Sahih Muslim en al-Bukhari)

Zie hoe Allah soebhanahoe wa ta'alaons deze grote gunst heeft verleent; we verrichten ons gebed alleen vijf maal per dag, en Allah soebhanahoe wa ta'alageeft ons de beloning alsof we vijftig gebeden verricht hebben!

Zo ook zal een man als resultaat van zijn oprechte geloof in Allah soebhanahoe wa ta'alazijn Zakaat betalen.

Dit is een klein percentage (2,5%) van de rijkdom die iemand heeft (boven nisab, een vastgestelde grens) en het komt ten goede van de armen en de behoeftige individuen in de gemeenschap.

Zakaah komt ten goede van de armen, maar tegelijkertijd brengt het geen schade of problemen voor de rijkere persoon, die het moet betalen met zich mee. Zo brengt deze Gunst van Allahsoebhanahoe wa ta'alaverlichting voor de armen in dit leven en de rijkere persoon zal door deze daad juist te verrichten zijn beloning in alAgira (het hiernamaals) ontvangen.

Als gelovige, gehoorzame Muslim moet men vasten in de maand Ramadan. Ook hier is het weer zo dat degene die ten gevolgen van een toegestane reden of excuus (zoals bijvoorbeeld ziekte, op reis zijn, zwangerschap, borstvoeding), niet in staat is deze plicht te vervullen, hiervan (tijdelijk) vrijgesteld is en deze dagen later moet inhalen ( bij ziekte en op reis zijn)of voor elke gemiste dag een arme moet voeden (dit laatste bij zwangerschap en borstvoeding).

Abu Hurairah radie Allahu anhoe heeft overgeleverd dat de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zei:

"Degene, die vast in Ramadan, te danken aan Eman (geloof) en hopende op beloning (van Allah), zijn voorgaande zonden zijn dan vergeven".

(Sahih al-Bukhari, Muslim)

En ook verplicht is de Hajj (de bedevaart naar Mekka), een maal in ieder z'n leven, voor degene die het zich lichamelijk en financieel kan permitteren.

En de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

"De beloning voor Hajj Mabroor (geaccepteerd door Allahs Gunst) is geen andere dan Al-Jennah (het Paradijs)"

(Sahih al-Bukhari)

Zie hoe Allah soebhanahoe wa ta'alaal deze daden als gunsten voor de mens heeft gemaakt en hoe Hij soebhanahoe wa ta'aladeze verplichtingen ook weer makkelijk maakt voor ieder mens, naar ieder z'n persoonlijke omstandigheden.

Het is echter wel zo, dat al deze daden (en andere daden), overeenkomstig de Qoran en de Sunnah verricht moeten worden, om door Allah geaccepteerd te worden. Hier komen we weer uit op het belang van kennis.

Allah soebhanahoe wa ta'alaheeft sommige mensen boven anderen begunstigd. Bijvoorbeeld met betrekking tot rijkdom, kinderen, intelligentie, schoonheid, gezondheid etcetera.

In Surah an-Nahl (aya 71) staat:

"En Allah heeft sommige van jullie boven anderen begunstigd met Risq (voorziening)".

De gunsten van Allah soebhanahoe wa ta'alabrengen elk ook een bepaalde verantwoordelijkheid met

zich mee, waarover elk mens verantwoording zal moeten afleggen tegenover zijn Rabb.

Bijvoorbeeld iemand die begunstigd is met rijkdom, moet met deze rijkdom ook op een goede manier omgaan binnen de Islaam; zijn Zakaat betalen, armen en behoeftigen helpen etc.

Tevens moet hij zich realiseren dat zijn rijkdom een gunst van Allah is waarover hij op de Yaum Al Qiyama (de Dag der Opstanding) verantwoording zal moeten afleggen en ook moet hij zich realiseren dat Allahsoebhanahoe wa ta'aladeze rijkdom ook weer van hen zou kunnen wegnemen, indien Hij soebhanahoe wa ta'aladit zou willen. Hij moet dankbaar zijn voor deze gunst en dankbaar zijn voor de goede daden welke hij ermee kan verrichten.

Het is voor deze begunstigde mensen dan ook geen reden om er trots op te zijn, noch voor anderen om afgunstig te zijn. Allah zegt in Surah An-Nisa (aya 32):

"En wens niet de dingen waarmee Allah sommige van jullie boven anderen heeft doen uitmunten".

en de Rasoel salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

Kijk naar degenen onder jullie en niet naar degenen boven jullie. Dit is beter voor jullie, opdat jullie Allahs zegeningen op jullie niet ontkennen".

(Sahih al-Bukhari en Muslim)

Deze hadith maakt duidelijk dat we, wanneer we kijken naar de mensen die het minder hebben dan wij, we ons dan pas realiseren hoe veel goede dingen Allah soebhanahoe wa ta'alaons gegeven heeft.

En door ons te realiseren dat die anderen het veel moeilijker hebben dan wij, zullen we Allah soebhanahoe wa ta'aladankbaar zijn voor die dingen waarmee Hij soebhanahoe wa ta'alaons begunstigd heeft.

Als we echter alleen maar zouden willen kijken naar degenen die het beter en makkelijker hebben dan wij, dan zou dit ontevredenheid en ondankbaarheid met zich meebrengen, wat alleen maar kan leiden tot afgunst.

We moeten ons echter realiseren dat iedereen goede daden kan verrichten. Allah soebhanahoe wa ta'alabeloont ieder naar z'n intenties. In een hadith overgeleverd door Abu Hurairah radie Allahu anhoe staat dat Allahs Boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

"Allah zegt: "Wanneer het bij Mijn slaaf opkomt dat hij een goede daad zou moeten doen, maar hij doet het op het ogenblik niet, dan registreer Ik een goede daad voor hem, maar als hij het in praktijk brengt, dan maak Ik een boeking van tien goede daden ten gunste van hem.

Wanneer het bij hem opkomt om slecht te doen, maar hij begaat het niet, vergeef Ik dat.

Maar als hij het begaat, dan registreer Ik een slechtheid tegen zijn naam".

De Boodschapper van Allah merkte op: "De engelen zeggen, "Die slaaf van u heeft de intentie om slecht te begaan, alhoewel Zijn Rabb Waakzamer is dan hij". Hierop zei Hij (Rabb),

"Let op hem; als hij (slecht) begaat, schrijf het tegen z'n naam, maar als hij zich(zelf) weerhoudt om het te doen, schrijf een goede daad voor hem, omdat hij ervan afzag het te doen, terwille van Mij". De Boodschapper van Allah zei, "Degene onder jullie die goed is van geloof, al zijn goede daden zullen vermenigvuldigd worden van tien tot zevenhonderd keer (en geregistreerd worden in zijn naam) en alle slechtheden die hij begaat, zullen als zodanig geregistreerd worden (d.w.z. zonder vermeerdering) tot hij Allah ontmoet".

(Sahih Muslim)

Ook tijdens beproevingen moeten we ons realiseren dat Allah soebhanahoe wa ta'alahet altijd het beste met ons voor heeft, en Sabr (geduld) hebben. Iemand die z'n beproeving met Sabr doorstaat zal hiervoor van Allahsoebhanahoe wa ta'alabeloning ontvangen en zo kan deze beproeving een gunst voor hem worden.

Ons einddoel Al-Jennah (het Paradijs).

Hoe mooi is uiteindelijk de grootste gunst van Allah, ons einddoel Al-Jennah (het Paradijs).

Wij allen koesteren de hoop om, nadat Allah onze ziel weggenomen heeft, naar Al-Jennah te gaan. Onze goede daden alleen, kunnen ons echter niet in Al-Jennah brengen. We hebben naast deze goede daden, tevens de Genade en Gunst van Allahsoebhanahoe wa ta'alanodig om dit te bereiken.

Abu Hurairah radie Allahu anhoe heeft overgeleverd dat de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

"De daden, van wie dan ook van jullie, zullen jullie niet redden (van het (Helle)vuur).

Zij zeiden, "Zelfs U (zal niet gered worden door uw daden), O Allahs Profeet?".

Hij salaa Allahu alayhi wa sallam zei, "Nee, zelfs ik (zal niet gered worden), tenzij en tot Allah Zijn Rahma

(Genade) aan mij schenkt".

(Sahih Al- Bukhari).

Ook op Al-Yaum Al-Qiyamma (de Dag der Opstanding) zal er een groep van mensen (Muslims) zijn, die zuiver door de Gunst van Allah, zonder dat zij enige goeden daden hebben verricht naar Al-Jennah (het Paradijs zullen) gaan.

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

"En (tot slot) zal Allah, de Almachtige, zeggen, "Nu blijft Mijn Bemiddeling over".

Hij zal dan een handvol van het vuur vasthouden, van waar Hij enige mensen zal nemen, wiens lichamen zijn verbrand en zij zullen in een rivier worden geworpen, aan de ingang van het Paradijs, 'het water van het leven' genaamd. Zij zullen groeien op de oevers, zoals een zaadje, gedragen door de stroom, groeit. Jullie hebben opgemerkt hoe het groeit, naast een rots of naast een boom, en hoe de kant, die tegenover de zon staat, gebruikelijk groen is, terwijl de kant, die tegenover de schaduw staat, wit is. Die mensen zullen uit (die Rivier van Leven) komen als parels en zij zullen (gouden) kettingen hebben, en dan zullen zij het Paradijs binnengaan, waarop de mensen van het Paradijs zullen zeggen, "Dit zijn de mensen, die zijn vrijgemaakt door De Begunstigde. Hij heeft hen toegelaten in het Paradijs, zonder dat zij enige goede daden hebben gedaan en zonder het voortbrengen van enig goed (voor hunzelf)"

(Gedeelte van een hadith Sahih Al-Bukhari, overgeleverd door Abu Sa'id Al-Khudri radie Allahu anhoe

Subhan-Allah ! Allahsoebhanahoe wa ta'alaheeft ons zoveel gunsten geschonken. Niet alleen schenkt Hij ons de mogelijkheid om voor eeuwig in het Paradijs (Al-Jennah) te verblijven, maar tevens schenkt Hij ons in dit leven (Al-Donja) vele Gunsten, om het ons makkelijk te maken. Zoals alle soorten voedsel, dieren, planten, bomen, grondstoffen, sterren, planeten, de maan en de zon, alles wat we weten en tevens vele dingen die we niet weten.

Een geleerd persoon heeft ooit gezegd: "We zijn zo zeer begunstigd met alle Gunsten van Allah -ondanonze vele daden van ongehoorzaamheid-, dat het voor ons onmogelijk is om ze te tellen. We weten niet waar we het meest dankbaar voor moeten zijn; De beste van onze goede daden, welke Hij ons in staat stelde om te verrichten, of de slechtste van onze slechte daden, welke Hij voor ons gesluierd (d.i. vergeven) heeft".

In de Qoran staat in Surah Ibrahim aya 34:

"En Hij gaf jullie al hetgeen dat jullie van Hem vroegen, en als jullie de Gunsten van Allah tellen, nooit zullen jullie in staat zijn om ze te tellen".

Enige Salaf (vrome voorgangers) zeiden over deze aya: "Allah heeft jullie gegeven, wat jullie

gevraagd hebben en ook wat jullie niet gevraagd hebben". Allah vertelt ons in deze aya, dat het onmogelijk voor de mens is om Zijn Gunsten te tellen. Als je deze Gunsten niet eens kunt tellen, hoe zou je hiervoor dan (overeenkomstig) dankbaarheid kunnen tonen."

Wa-Alhamdulillah Rabbi-l-Alamien.

Bronvermelding:

Al-Qoran al Kariem.

Tafseer Al-Qoran al-Adheem, Ibn Kahier.

Sahih Muslim.

Sahih Al-Bukhari.

Essential Rights - Sheikh Mohammed Al-Salih Al-Othaimin.

Tafseer Surah Al-Hujuraat - Abu Ameenah Bilal Philips.

Geplaatst:
Afdrukken