Dit bericht geeft aan dat u geen lid bent of niet ingelogd bent op onze site. Om u zich aan te melden klik hier op

Ga terug   DimaDima.NL Forums Ga terug .:: Islam forum ::. De ware godsdienst voor Allah Ga terug Advies voor broeders en zusters

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  Berichtnr : 1  
Oud 20 november 2015, 20:55
Mijn gegevens
moslima99
Senior Member

moslima99's schermafbeelding
Mijn statistieken

moslima99 is offline

Mijn laatste topics

Niveau: 11 [♥ Bأ©-Yأھu ♥♥ Bأ©-Yأھu ♥]
Situatie 0 / 250

Activiteit 47 / 6740
Percentage 1%

moslima99 is offline Foto-album moslima99

Forum : Advies voor broeders en zusters

Standaard Voor mijn boze zuster/broeder

Assalamo alaikom warahmatu Allah wabarakatuh

Woede/boosheid is een gevaarlijk en natuurlijk sentiment. Het is van nature dat wij boos worden, ik wordt boos en jij wordt boos. Sommige situaties maken ons nou eenmaal boos, soms grote dingen en soms kleine dingen.

'Wat u ook gegeven is, is slechts een voorziening voor dit leven, en hetgeen bij Allah is, is beter en van langere duur voor de gelovigen die in hun Heer vertrouwen stellen' (42:36)

In andere woorden vertelt Allah (swt) dat de dingen die we hier hebben niks is vergeleken met wat Allah (swt) voor ons heeft. Mensen raken gehecht aan wereldse zaken, dingen, alles op deze dunya (wereld). Mensen verliezen, mensen winnen of er gaat iets mis en ze denken dat het einde van de wereld is. Dat is het niet! Alles wat wij hebben gekregen van Allah (swt) is enkel en alleen om ons zelf te voorzien/onderhouden. Je denkt nu wat heeft dit te maken met boosheid/woede? Dit alles staat in relatie met elkaar volgens Allah (swt). Hij zegt van alles wat je is gegeven is om te gebruiken in deze wereld. Het is enkel een middel. Wat Allah (swt) in zijn bezit heeft is beter en is langdurend. Alles wat je in deze wereld hebt, Allah (swt) heeft iets beters.
- Je hebt een huis, Allah heeft een beter huis
- Je hebt een kleding Allah heeft betere kleding
- Je hebt vervoer, Allah heeft beter vervoer
- Je hebt jeugdigheid, gezondheid of vaardigheden Allah heeft iets beters voor je
- Als je gezelschap hebt Allah heeft beter gezelschap voor je

Alles wat je hebt, Allah (swt) heeft iets beters voor je daarboven dus raak niet teveel gehecht aan de dingen die je hier hebt.

Daarnaast praat Allah (swt) over langdurigheid. In andere woorden, alles wat je hier hebt is tijdelijk.
- Je hebt gezondheid dat wordt minder met tijd
- Je hebt kracht dat wordt zwakker met tijd
- Je hebt een mooie auto, die begint problemen te krijgen met tijd
- Je hebt vrienden, die vervagen, verhuizen of je groeit uit elkaar met tijd

Alles waar je van geniet in deze wereld is niet langdurig. Dus waarom zou je voor iets werken wat tijdelijk is.

De volgende vers beschrijft het volgende: 'Voor degenen die de zwaarste zonden en gruweldaden vermijden en die wanneer zij vertoornd (boos) zijn, vergeven'(42:37).

Allah beschrijft dat de gelovige zich dient te weerhouden van de zwaarste zonden en gruweldaden (schaamteloze acties). Na dit genoemd te hebben zegt Allah (swt): en wanneer zij boos worden…. Ik maak de zin nog niet af. Kijk eerst goed waar Allah deze zin geplaatst heeft, eerst praat Hij over dat deze wereld niks is vergeleken met het hiernamaals. Omdat, Als deze wereld alles is wat je hebt? zal je wanneer dingen mis gaan in deze wereld boos worden. Maar als deze wereld niks is vergeleken met het hiernamaals, of je nu wint of verliest of iets gaat mis? dan is het geen groot probleem meer en kan je zeggen: Inna lilahi wa inna ilaihi raji3oen (Waarlijk, aan Allah behoren wij en voorwaar, tot hem zullen wij terugkeren). Dan is het makkelijk om jezelf te beheersen.

Om de zin af te maken, 'en wanneer zij boos worden,vergeven zij'. Het is 1 ding om niet boos te worden en rustig te blijven, laat staan vergeven. Allah (swt) leert ons als je echt vertrouwen hebt in het hiernamaals en je wordt boos blijf dan rustig. En als volgende stap vergeef je. Dit is niet iets wat verplicht is, dit is voor mensen van de hoogste kaliber. Zelf in de paar verzen na deze zegt Allah (swt):

'Doch de vergelding van het kwade is het daaraan gelijke; maar wie vergeeft en verbetering voor ogen houdt, zijn loon rust bij Allah. Voorzeker, Hij houdt niet van de onrechtvaardige' (42:40).

Vergelding is toegestaan in islam, niet op persoonlijk level maar door rechtvaardigheid/het rechtssysteem. Daarnaast zegt Hij, degene die toch leert vergeven, dan wat is de beloning?
De beloning is zo immens, het kan niet beschreven worden, het enige wat gezegd kan worden is dat de beloning bij Allah (swt) ligt.

Moge Allah (swt) ons helpen bij het beheersen van onze boosheid/woede. Wij vragen Allah (swt) om ons het vermogen te geven om te vergeven. In het bijzonder naar familie en vrienden toe.

Luister/reflecteer en implementeer In scha Allah

Allahu Alam (Allah weet het beste!)

Uw handtekening
moslima99

'Wat u ook gegeven is, is slechts een voorziening voor dit leven, en hetgeen bij Allah is, is beter en van langere duur voor de gelovigen die in hun Heer vertrouwen stellen' (42:36)

Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten